Janneke De Schutter Van Kaathoven 01
  1. IBN
  2. Bedrijfsleven
  3. Klantverhalen
  4. Van Kaathoven

Van Kaathoven

‘IBN is een partner die écht investeert in de relatie’

Het verhaal van Van Kaathoven

Stel je eens voor hoe de wereld eruit zou zien zonder afvalinzameling? Van Kaathoven zorgt ervoor dat we ons hier in Brabant en Limburg geen zorgen over hoeven maken. Samen met hun klanten werken ze elke dag aan een betere aarde. Net zoals IBN er elke dag aan werkt om mensen mee te laten doen. Twee bedrijven met een duidelijke missie, die van elkaar willen leren. Twee regionale spelers met goed werkgeverschap en sociale betrokkenheid als belangrijke waarden.

De tand des tijds

“Ik ben even in de geschiedenisboeken gedoken,” vertelt de kersverse nieuwe directeur Janneke de Schutter. “De samenwerking met IBN dateert van 2008. In die tijd was dit bedrijf nog in handen van de familie Van Kaathoven. In 2014 is de organisatie overgenomen en onderdeel geworden van Ortessa. De goede contacten zijn meegegaan en verder uitgebouwd. De relatie met IBN heeft de tand des tijds dus goed doorstaan.”

'IBN neem ik met me mee'

IBN is voor Janneke echter geen onbekende. “Hiervoor werkte ik in de zorg en heb vanuit mijn bestuurdersrol samengewerkt met IBN. Ik informeerde Maarten Gielen (algemeen directeur IBN, red.) dat ik een andere betrekking had, maar hij reageerde niet enthousiast. Tot ik vertelde dat ik bij Van Kaathoven ging werken: ‘dat is goed, dan houden we contact en kunnen we nog meer samenwerken’. Zo neem ik IBN al meerdere organisaties met me mee. Maarten is een goede netwerker, een partner die echt investeert in relaties. Hij zet mensen aan het denken en verbindt ze met elkaar, om zo organisaties verder te brengen. Dikke complimenten hiervoor!”

De helden in de velden

Van Kaathoven haalt elke dag afval op bij particulieren, gemeentes en tal van bedrijven. Het afval wordt op- en overgeslagen en gesorteerd. De meeste afvalstromen krijgen een nieuw leven, worden gerecycled. Als het echt niet anders kan, gaat het naar de afvalverbrandingscentrale. “De mensen die dit allemaal doen zijn onze helden in de velden, graag geziene gasten bij onze klanten. Zij werken in weer en wind en zorgen ervoor dat alles goed wordt geregeld. Sta er maar eens bij stil wat er gebeurt als zij dat niet zouden doen…”

Sociaal ondernemen met ondersteuning van IBN

Naast het ophalen van afval, delen ze waardevolle kennis, zijn lokaal betrokken, tonen goed werkgeverschap en vertellen altijd een eerlijk verhaal: Van Kaathoven wil sociaal ondernemen. “We hebben het PSO Trede 3 certificaat behaald, maar dat was zonder de hulp van IBN niet gelukt. IBN houdt ons scherp, denkt mee, adviseert en nodigt ons uit voor kennissessies. Hun ondersteuning bij het sociaal ondernemerschap is de belangrijkste reden van onze samenwerking, dat staat echt op nummer één.”

Medewerkers via IBN

Bij Van Kaathoven zijn ze altijd op zoek naar nieuwe collega’s, zoals chauffeurs, beladers en medewerkers voor de milieustraat. “Het blijft lastig om mensen goed te matchen. Werken in de afvalsector moet niet worden onderschat. Het is fysiek pittig en voor ieders veiligheid is heldere communicatie belangrijk. Dat past niet bij iedereen, het blijft een zoektocht. Met IBN kunnen we hier open en eerlijk over communiceren, de lijnen zijn kort. We gaan samen deze uitdaging aan. Zo lukt het om via IBN medewerkers bij ons aan de slag te laten gaan.”

Wederkerigheid

Andersom wil IBN naar duurzame afvalstromen kijken. “Wij halen het afval op en zorgen ervoor dat het bij de bron gescheiden wordt. Medewerkers van IBN hebben hiervoor goede instructies nodig, maar er werd ons verteld dat we te ingewikkelde teksten en signing gebruikten. Leren van elkaar, halen en brengen, er is een wederkerigheid. Dat kan ik echt waarderen in onze relatie.”

Het creëren van kansen

Janneke wil organisaties graag een boodschap meegeven: “Als ondernemer ben je vaak geneigd zaken snel voor elkaar te krijgen. Maar dat tempo kan niet iedereen bijhouden. Met iets meer geduld kun je kansen creëren voor een grote groep mensen. Mensen die wat meer begeleiding nodig hebben, soms ook op privé-vlak. Dan kun je denken 'dat is niet mijn pakkie-an'. Maar heb je oog en oor voor deze mensen, dan kun je rekenen op hele loyale medewerkers. En dat geeft een dubbel goed gevoel. IBN kan hierbij helpen. Het zit in hun DNA.”

 

Janneke De Schutter Van Kaathoven 07

directeur Janneke de Schutter

Janneke De Schutter Van Kaathoven 02

Janneke de Schutter in gesprek