Houwens vlaai
"De korte lijntjes met IBN zijn echt een voordeel"
Niet stroperig en soft, maar een zakelijke benadering
Houwens Vlaai verkoopt al meer dan 50 jaar dagverse, ambachtelijk bereide vlaaien in Brabant en ver daarbuiten. Medio 2005 heeft Van der Breggen Bakkers het bedrijf opgekocht. Vier jaar geleden is huidig directeur Jaap van der Breggen in de zaak gekomen, die hij vanaf 1 januari jl. definitief heeft overgenomen van zijn broer. “Toen ik hier begon was er al een medewerker via IBN aan het werk. Sindsdien zijn het er meer geworden, want het bevalt uitstekend.”
Een zakelijke benadering
Houwens Vlaai heeft in totaal tien medewerkers, waarvan twee productiemedewerkers en drie part-time chauffeurs met een afstand tot de arbeidsmarkt. “De korte lijntjes met IBN zijn echt een voordeel. Als het nodig is, zijn ze er nog dezelfde dag. Verleden week was er een nieuwe medewerker begonnen, maar die paste niet goed bij onze organisatie. IBN plande een gesprek in en er werden meteen knopen doorgehakt. Ze weten precies wat een ondernemer nodig heeft en begrijpen dat wij geen liefdadigheidsinstelling zijn. Dat is denk ik een van de belangrijkste dingen: IBN snapt mij. Ze zijn niet stroperig en soft, maar hebben een zakelijke benadering.”
Anders kijken
Het chauffeurswerk en vlaaien bakken en opmaken lenen zich goed voor mensen die niet snel zijn of met wie wat anders aan de hand is. “Het gaat mij erom dat medewerkers gemotiveerd zijn. Daarbij kijk ik goed naar de beperkingen en naar wat ze nodig hebben. Als mensen op de juiste plek zitten en er echt voor gaan - en je laat ze als leidinggevende in hun waarde - dan kun je hartstikke goede resultaten bereiken. Je ziet dan ook dat ze trots en blij zijn, en daar gaat het wat mij betreft om. Misschien kan ik daarom zo goed samenwerken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt: ik kijk anders naar mensen.”
Administratieve rompslomp
Jaap hoopt in de toekomst nog te kunnen groeien en wil het personeelsbestand zoveel mogelijk uitbreiden via IBN. “Er zit ook een hele praktische kant aan; de administratieve rompslomp ligt bij IBN. Ik krijg elke maand een factuur, en that’s it. Eigen personeel is tegenwoordig geen sinecure, dus dat scheelt mij een hoop gedoe.”