Ibn Proludic 5992Fa95f33940cec205cf66ed08d393b976f3be (4)
  1. IBN
  2. Bedrijfsleven
  3. Klantverhalen
  4. Proludic

Proludic

"Social Return in steeds meer aanbestedingen voorbij. IBN helpt ons bij de invulling ervan."

IBN Social Return-formule

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) omvat de drie P’s: Planet, Profit en People. Die eerste twee zijn vaak vanzelfsprekend, maar juist de invulling van ‘People’ blijkt lastig. Om het regionale bedrijfsleven hierbij te helpen, heeft IBN de zogeheten IBN Social Return-formule ontwikkeld. Met Social Return kunnen ondernemers werkgelegenheid creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het Millse Proludic voldoet via IBN Arbeidsintegratie aan zijn Social Return-verplichting. En laat op die manier ook zijn sociale hart spreken.

Veel bedrijven krijgen tegenwoordig via een aanbesteding de opdracht tot Social Return. Zij weten echter vaak niet hoe ze deze moeten invullen. IBN helpt. Social Return is ook interessant voor ondernemers die hun kansen willen vergroten bij het verkrijgen van orders van overheidsinstanties. Dit komt namelijk steeds vaker voor in opdrachten en aanbestedingen van de overheid.

Drijfveer

Emiel Hermens is directeur van Proludic in Mill. Proludic (dat zijn oorsprong vindt in Frankrijk) ontwerpt al zo’n dertig jaar sport- en spelvoorzieningen voor in de buitenlucht en is erkend partner van lokale overheden, scholengemeenschappen, campings, vakantieparken en vastgoedontwikkelaars. In Nederland behoort het tot de top vijf van aanbieders. Binnen een brede en holistische visie wil Proludic speel- en sportruimten zodanig ontwerpen, inrichten en tot leven brengen dat een vriendelijke omgeving ontstaat en regelmatig gebruik wordt gestimuleerd.

“Onze band met IBN voert tot een jaar of vijf terug, toen we medewerkers zochten voor de montageafdeling. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is daarbij een drijfveer. En nu ongeveer de helft van onze opdrachtgevers overheden zijn, komt Social Return in steeds meer aanbestedingen voorbij. IBN helpt ons bij de invulling ervan. Wij merkten dat we te weinig tijd hadden voor een goede en vooral constante invulling van ons social media-beleid. IBN heeft in eigen huis medewerkers opgeleid tot social media-redacteur. Eén van hen, Daniëlle Steenbrink, is sinds december bij ons gedetacheerd voor 28 uur per week. Na een proeftijd van een maand was er duidelijk een klik. Zo hebben we een deel van onze communicatie kunnen outsourcen. Het mes snijdt daarbij aan meerdere kanten.”

Meten met de menselijke maat

Daniëlle Steenbrink is enorm blij aan de slag te zijn bij Proludic. “Bijna iedereen heeft mooie herinneringen aan zijn kindertijd, aan spelen in speeltuinen of in parken. Denk aan hoe je je fantasie kon laten gaan. Altijd heb ik gedacht dat al die producten en toestellen van één producent kwamen, maar nu weet ik beter. Als het veilig, mooi, in een thema gemaakt of zelfs gepersonaliseerd is, weet ik: het komt van Proludic. Zeker in een tijd van digitalisering is het heel inspirerend om mee te mogen werken aan producten die kinderen op een gezonde manier uitdagen zich te ontwikkelen.”Volgens Emiel Hermens is het goed dat er ook in het bedrijfsleven met de menselijke maat gemeten wordt. “We kunnen tenslotte allemaal van het ene op het andere moment min of meer arbeidsongeschikt raken. In dat opzicht is de komst van Daniëlle een verrijking te noemen, ja. Hoe groter de club, des te diverser hij wordt. We doen overigens niet alleen aan Social Return via detachering; we maken ook stap voor stap meer gebruik van het IBN-dienstenpakket voor bijvoorbeeld het huren van een vergaderruimte of de verzorging van een lunch. Verder beginnen we te snuffelen aan het keurmerk PSO (Prestatieladder Socialer Ondernemen, red.). IBN begeleidt ons daar waar er in bedrijfsprocessen nog verbetering mogelijk is.”