Ricoh
"Respect voor mensen en ervoor zorgen dat iedereen toetreding heeft tot de arbeidsmarkt"
Er zijn nieuwe ideeën en Ricoh denkt na over een verdere samenwerking
‘Love your neighbour, love your country, love your work’: aan deze waarden heeft Ricoh-oprichter Kiyoshi Ichimura in 1937 de managementfilosofie opgehangen. In al die jaren zijn ze binnen de organisatie altijd overeind gebleven en worden juist nu meer dan ooit gebezigd. Voor het van oorsprong Japanse kopieerbedrijf zijn de drie P’s, people – planet – profit, altijd heel belangrijk geweest. De people-agenda bijvoorbeeld, is een benoemd gebied binnen de organisatie: respect voor mensen en ervoor zorgen dat iedereen toetreding heeft tot de arbeidsmarkt, ook mensen met een afstand daartoe.
Zwitsers uurwerk
“In een van de internationale Ricoh-magazijnen werkt een groep van 15 personen met een afstand tot de arbeidsmarkt”, vertelt Paul Nanninga, chief commercial officer bij Ricoh Nederland. “Al sinds 1997 stellen zij onder andere de service kits samen, die de hele wereld overgaan. De activiteiten verlopen als een Zwitsers uurwerk. Mensen van buitenaf vinden het vaak heel bijzonder, maar de medewerkers zelf vinden het heel gewoon. Alhoewel ze wel blij zijn met de waardering en erkenning.”
Scannen van archieven
Door de steeds verdergaande digitalisering ontwikkelde Ricoh volop nieuwe diensten, waaronder het scannen van analoge archieven. De uitvoering daarvan wilden ze echter bij een andere partij onderbrengen. IBN was al jaren klant bij Ricoh en ze raakten erover in gesprek. “Dit concept is zo’n drie tot vier jaar geleden opgestart. Bouwarchieven van gemeenten, medische archieven van ziekenhuizen of HR-dossiers: wij leveren ze aan bij IBN en onder onze begeleiding zorgen zij voor een perfecte omzetting naar digitaal. We hebben vaak contact over hoe het allemaal nog slimmer kan, dus we blijven innoveren. Ondertussen heeft IBN zelf ook commerciële activiteiten ontplooid op dit gebied, onder de naam ‘IBN, Powered by Ricoh’.”
Het zit in ons DNA
Vooral de laatste jaren wordt, naast de milieu-agenda van een bedrijf, meer en meer belang gehecht aan houding en gedrag in relatie tot mensen. “Werd samenwerking met maatschappelijke organisaties voorheen gezien als een slimme commerciële zet, tegenwoordig krijgen we van onze klanten steeds meer feedback over het menselijke aspect.” Respect for People draagt Ricoh hoog in het vaandel. Daarbij horen ook waarde toevoegen naar elkaar en het omarmen van diverse groepen in de samenleving. “Voor ons is het alles behalve nieuw: groen denken zit al vanaf de oprichting in ons DNA. Je ziet dat de maatschappelijke scope breder wordt en het niet meer alleen gaat om milieuprestaties. Ik geloof dat aandacht voor arbeidsparticipatie ons aller belang dient.”
Bestaansrecht behouden door ondernemerschap
Doordat de contacten met IBN zeer goed verlopen, ontstaan er nieuwe ideeën en denkt Ricoh na over verdere samenwerking. “Het vroegere SW-bedrijf ondergaat een transformatie tot een ware dienstverlener. Bij IBN had men al heel snel in de gaten dat de subsidiepot leeg raakt en ze ‘self supporting’ moeten worden. Er zit een stuk ondernemerschap, waarmee ze bestaansrecht houden. Dit ten goede aan al die IBN-medewerkers, die elke dag weer vol enthousiasme hun werkzaamheden verrichten.”