Roy Lichteveld doet weer mee
“Wat mijn werk als conciërge zo bijzonder maakt, is dat geen dag hetzelfde is.”
Het verhaal van Roy
Roy Lichteveld (49) werkt via IBN bij het Pro College in Boxmeer. Ooit werkte hij als monteur bij een installatiebedrijf, maar fysieke klachten maakten een einde aan zijn loopbaan. Hij werd gedeeltelijk afgekeurd en belandde in de WAO. Via het UWV kwam Roy terecht bij IBN. Roy: “Door mijn werk heb ik weer structuur en doe ik weer mee.”
Achtergrond
Roy: “Ik heb vroeger een LEAO-opleiding richting administratie gevolgd. Daarna heb ik de LTS en een vakopleiding Metaal & Lassen afgerond. Ik werd gediplomeerd lasser, maar rolde de installatietechniek in. Hier heb ik me later ook nog in geschoold. Door mijn werk kreeg ik veel last van fysieke klachten en ik liep aan tegen een hoge werkdruk. Zowel fysiek als mentaal brak het werk mij op. Nadat ik gedeeltelijk arbeidsongeschikt werd, kwam ik via mijn consulent bij het UWV in contact met IBN.”
Direct aan de slag
“Doordat mijn buurman ook bij IBN werkt, was ik al enigszins bekend met de organisatie. Ik kwam in contact met een consulent van IBN die mij goed op weg hielp. Eerst ging ik aan het werk via een project van IBN bij een fietsenwerkplaats en later kwam mijn huidige baan als conciërge voorbij. Mijn consulent zorgde voor goede afspraken met de school. Ik behaalde onder andere een EHBO en BHV diploma en ik kon er direct aan de slag.”
'Achtergrond komt goed van pas'
“Als conciërge ben ik verantwoordelijk voor het verwerken van absenties. Ik neem de telefoon aan en ik verwerk de afwezigheid van leerlingen. Ook het surveilleren tijdens toetsen en het verrichten van lichte hand- en spandiensten behoren tot mijn taken. Klein onderhoud zoals het vervangen van lampen, het repareren van diverse materialen doe ik graag. Mijn technische en administratieve achtergrond komen hierbij goed van pas.”
'Omgang met leerlingen'
“De omgang met leerlingen was voor mij nieuw. We hebben veel leerlingen met een hulpvraag. Dat kan zijn dat ze iets kwijt zijn, maar ook heb je soms te maken met boosheid of verdriet. Ik weet inmiddels goed hoe ik hiermee om kan gaan. Je moet wel empathisch vermogen hebben, anders werkt het niet. Ik maak regelmatig een praatje met ze. Daar maak ik tijd voor. Ook moet je leerlingen soms aanspreken op hun gedrag.”
'Als volwaardig gezien'
“Het is een niet zo’n grote school, hierdoor is het ‘ons kent ons’. Ik word als volwaardig aangezien. Ik werk er parttime, maar mijn mening telt ook mee. Ik werk nauw samen met de teamleiding en zorgcoördinator. Zo heb ik regelmatig overleg met collega’s over ontwikkelingen die betrekking hebben op de leerlingen.”
'Ik heb weer wat te vertellen'
“Van familie en vrienden krijg ik terug dat mijn huidige baan veel beter bij mij past. Door IBN ben ik goed begeleid. Als er wat is, kan ik mijn verhaal kwijt. Bij het vorige bedrijf waar ik werkte draaide het om winst maken. Ik heb nu geen werkdruk. Door de combinatie van werken met de computer en het verrichten van licht onderhoud, zijn mijn fysieke klachten een stuk verminderd. Geestelijk voel ik soms nog wat druk maar ik kan er goed over praten met mijn leidinggevende. Door mijn werk heb ik weer structuur. Ik heb thuis weer wat te vertellen. Ik doe weer mee.”