Afbeelding Rondleiding Sonnewijzer Header
  1. IBN
  2. Toeleider
  3. Onderwijs
  4. Sonnewijser

Sonnewijser

“Wat een grote ruimtes, waar alles duidelijk is opgezet. In andere loodsen zie je  alles vol en dicht op elkaar staan, maar dat was hier niet”.

Een dag meedraaien bij IBN

Het was voor de 10 jongeren van de Sonnewijser (een school voor voorgezet speciaal onderwijs) even wennen aan de productielijn bij IBN. Maar nadat ze de slag te pakken hadden, werden de jamcupjes steeds sneller ingepakt en kregen ze er samen steeds meer lol in. De 10 jongeren van 12 jaar waren vanuit de Sonnewijser bij IBN op bezoek om eerste ervaringen met werk op te doen. De meeste jongeren lopen via school in het eerste jaar eens een dag op het werk mee met een ouder of familielid. Dit jaar werd dat een klein beetje anders ingericht en kwamen 12-jarige leerlingen op werkbezoek bij IBN.

kennismaken met arbeid

Deze dag stond in het teken van kennismaken met arbeid. Nadat ze eerst bij de ambulancepost langs waren geweest, kwamen ze aan bij IBN. Nadat de hoesjes over de schoenen waren aangetrokken, werd de groep in tweeën opgedeeld. De ene groep startte met de rondleiding door alle productiehallen bij IBN en de andere groep mocht proefdraaien aan een speciaal opgezette productielijn met jamcupjes. Werkzaamheden die ‘in het echt’ ook door medewerkers van IBN worden uitgevoerd. Nadat ze de smaak te pakken kregen, vonden ze het jammer om te moeten stoppen en wilden ze de klus nog even afmaken. Ook de rondleiding was interessant, of zoals een leerling het later benoemde “Wat een grote ruimtes, waar alles duidelijk is opgezet. In andere loodsen zie je  alles vol en dicht op elkaar staan, maar dat was hier niet”. 

Tim vertelde over zijn werk bij IBN

Nadat ook bij de andere groep de rondleiding erop zat, kregen ze gezamenlijk nog wat te drinken en kon de boterham worden opgegeten in het bedrijfsrestaurant. Dit werd aangevuld met een aantal korte films waarbij ze de diverse mogelijkheden naar werk bij IBN konden zien. Tim, een jongere die zelf werkzaam is bij IBN, vertelde over zijn achtergrond en zijn werk bij IBN. Juist de zaken waar Tim in de praktijk tegenaan liep en hoe hij nu kansen krijgt om zichzelf in werk te ontwikkelen werd, vooral door de docenten, gewaardeerd. Nadat de goodybags, onder andere met een pakje stroopwafels die bij IBN worden ingepakt, waren uit gedeeld kon de groep weer worden uitgezwaaid. Tot een volgende keer 😊.