Marja Hodes Lessen Header Website
  1. IBN
  2. Werkzoekende
  3. IBN als werkgever
  4. Werken zonder extra ondersteuning
  5. Werken in staf of leidinggevende functies
  6. Marja Hodes

Een passie voor lesgeven

‘Ik krijg de vrijheid van IBN om te doen waar ik goed in ben’  

Het verhaal van Marja

Marja Hodes is Docent NT2 bij IBN. “Ik vind het geweldig om mensen te helpen in hun ontwikkeling met taal. Het goed beheersen van de Nederlandse taal zorgt ervoor dat je zelfredzaam bent.” Marja is zo’n 20 jaar werkzaam bij IBN. “Ooit startte ik bij IBN als leerwerkcoach. Ik heb altijd geroepen: ‘Als IBN iets met taal gaat doen, dan ben ik erbij.' “

Schooltje spelen 

Al van jongs af aan wist Marja wat ze later wilde worden: docent. “Het lesgeven zit in mij. Als kind was ik al de juf wanneer we vroeger schooltje speelden. Ik studeerde voor leraar Nederlands en Frans. In mijn tijd deed je nog examen in 2 vakken. Het overdragen van kennis vind ik geweldig om te doen. Ik vind het fijn om mensen iets te kunnen leren zodat ze zelf verder kunnen.”

Andere culturen rode draad

De liefde voor andere culturen loopt als een rode draad door Marja’s leven. ”Het was ooit mijn droom om een school te beginnen in Afrika. Wie weet lukt dat ooit nog,” glimlacht Marja. Voordat ze bij IBN terecht kwam, werkte Marja als adviseur bij een adviesbureau voor multiculturele vraagstukken. Ook werkte ze een lange tijd als vestigingsmanager van een uitzendbureau en bemiddelde ze mensen uit verschillende culturen naar werk. “Mijn huidige partner is afkomstig  uit Afrika en ik gaf ooit als vrijwilliger Nederlandse les aan asielzoekers.”

Taal maakt zelfstandig 

“Ik startte bij IBN als leerwerkcoach. Toen ik vanuit mijn rol werd betrokken bij het project 'Aanpak laaggeletterdheid' in 2011, wist ik: ‘Dat is echt iets voor mij’. We gaven les in kleine en grotere groepen. Ik vond dit fantastisch om te doen, ik zat er helemaal op mijn plek. Taal maakt je zelfstandig. Denk maar aan het lezen van een bijsluiter van een medicijn, het lezen van veiligheidsinstructies op je werk, weten welke bus je moet nemen. Als je de taal niet beheerst, zit je ‘gevangen’.” 

Wat is echt nodig

Marja geeft ook les aan statushouders die via IBN inburgeren: mensen die laaggeletterdheid zijn of weinig andere leerervaringen hebben opgedaan worden via dit traject zelfredzamer. ”We geven les in kleine groepjes en we kijken naar wat iemand echt nodig heeft. Maar ook wat vereist is op het werk. Daar zetten we op in. Eerder gaf ik als docent NT-1 voornamelijk les aan mensen die Nederlands als moedertaal hebben. Inmiddels ben ik docent NT-2 en heb ik meer mensen in de les voor wie Nederlands niet de moedertaal is.”

Mijn hart maakt een sprongetje

“Ik had onlangs nog een NT1 cursist die niet kon lezen en schrijven. Hij kon zijn eigen naam tekenen, maar het niet schrijven of lezen. Nu leest hij teksten van 'Nieuwsbegrip' en hele zinnen. Ook reist hij voor het eerst zelfstandig met de trein, omdat hij kan lezen waar hij in- en uit moet stappen. Of de 60-jarige man die mij in de les vol trots vertelde dat hij voor het eerst van zijn leven had gepind. Want besef maar eens hoeveel tekst er op zo’n pinautomaat staat. Dat ik deze ontwikkelingen terug hoor, vind ik fantastisch. Dan maakt mijn hart een sprongetje.”

Mezelf ontwikkelen

Door IBN heb ik opleidingen kunnen volgen en heb ik me verder kunnen ontwikkelen binnen mijn vakgebied. Ook mijn leidinggevende stimuleert me hierin. Het is geweldig dat ik bij IBN kan doen waar ik goed in ben: het doceren van taal. 

Marja Hodes Lessen Cuijk 01B (1)

Marja voor de klas tijdens een taalles

Marja Hodes Lessen Cuijk 06

Marja samen met een aantal leerlingen